TĚHOTENSKÉ CVIČENÍ - CHOMUTOV

Od první chvíle kdy dojde k oplodnění vajíčka, je nastartován proces těhotenství. Každá nastávající maminka to snáší jinak. Těhotenství sebou přináší změny a organismus se začíná připravovat na období těhotenství. Na počátku to jsou především hormonální změny, které ovlivňují především psychickou rovnováhu, přinášející s sebou obavy z proměny těla, strach ze ztráty atraktivity, výkyvy nálad, pocity únavy a slabosti.

V 2. trimestru se malinko naše počáteční obavy stabilizují, ale ve 3. trimestru se mohou objevit opět obavy z neforemnosti, omezení a těžkopádnosti. Maminky si často kladou otázky zda jsou dostečně připraveny na roli matky.

Další změny se týkají oběhové / křečové žíly, otoky/ a dýchací soustavy, metabolismu, termoregulace, přírustek tělesné váhy a vůbec celého pohybového aparátu. Je dobré o těchto změnách vědět a porozummět jejich významu. Pomůže nám to lépe se s naším "novým" tělem vypořádat.

Přiměřené cvičení a pohyb nám pomůže mnohé potíže zmírnit a přizpůsobit se tomuto přechodnému období. Fyzicky zdatné maminky lépe tolerují zátěž, kterou sebou těhotenství přináší. Lépe se jim dýchá, trénované tělo má větší schopnost rychleji okysličovat tělo, protažené a posílené svaly pomáhájí zvládat svalové dysbalance, které vznikají v těhotenství. Rozšíření pánve, vyřazení břišních svalů z fce, přetížená zejména bederní páteř, přenáší tuto nerovnováhu na celou páteř, zádové svaly a z toho pak pramení bolesti zad. To vše ještě umocní hormon zvaný relaxin, který způsobuje změkčení svalů, vazů a rozšíření cév.

Jak tedy na to?

Pro pohodové těhotenství a samotný porod je tedy důležité být v kondici. To platí i pro maminky nesportovce. Cvičení v těhotenství a po porodu není nijak fyzicky náročné. Pro cvičení v těhotenství je důležité zaměřit se na svalové skupiny, které jsou v těhotenství přetíženy, nebo naopak vyřazeny z funkce. Po porodu je nutno pozornost soustředit na svaly, které jsou po porodu ochablé a nedostatečné. Období po porodu tzv.involuce můžeme výrazně podpořit opět cvičením a urychlit tím hojení a poporodní omezení/bolesti zad, lehké zácpy, částečné močení, inkontinence, hormonální rozladěnost.

V době těhotenství se cvičení zaměřuje na:

  • práci se svaly pánevního dna
  • posílení a vyrovnání svalových dysbalancí podél celé páteře
  • cviky na uvolnění kyčlí
  • nácvik dechových technik, úlevové polohy pro 1. dobu porodní, vhodné také pro 3. trimestr
  • cviky pro prevenci otoků a křečových žil
  • relaxaci
  • nácvik jednoduchých zdravotních cvičení určených po porodu
  • schopnost naučit se zvládat kontrolu nad vlastním tělem



 

Facebook Page
Pohyb a Zdraví 2011 © | Admin | Webdesign: iWirel Studio